Hjälpmedel på arbetsplatsen

För dig som har behov av hjälpmedel så finns den möjligheten att få i både ditt dagliga arbete och på arbetsplatsen. Dessa hjälpmedel anpassas efter dina behov och vad för typ av arbete du har. Du kan prata med din handläggare på Arbetsförmedlingen om vilka hjälpmedel du använder privat så kan de försöka se till att du får det system som du är van vid att hantera. De kan också erbjuda andra alternativa hjälpmedel som du kan prova på för att se om det kan vara något för dig.

Du kan få stöd vid en nyanställning, praktik, arbetsmarknadsutbildning eller om du startar eget. Arbetsförmedlingen står för dina hjälpmedelskostnader under ditt första år som anställd. Därefter kan du söka bidrag från Försäkringskassan för att täcka kostnaderna. Är du anställd med lönebidrag står Arbetsförmedlingen för dina hjälpmedelskostnader även efter det att ett år har passerat.

Det kan dock skilja på vad som är ett hjälpmedel för dig och vad som är en förbättring av din arbetsmiljö. Har du exempelvis behov av en bildtelefon eller ett förstoringsprogram i din dator så är det arbetshjälpmedel som du har rätt till och som underlättar i dina arbetsuppgifter. Skulle du känna ett behov av ett höj- och sänkbart skrivbord eller ha heltäckningsmatta i ditt arbetsrum för att isolera ljud så är det din arbetsgivares ansvar att ordna det till dig eftersom det påverkar din arbetsmiljö.

Flera olika hjälpmedel

Idag finns det många olika hjälpmedel som kan underlätta i ditt arbete. Har du exempelvis en hörselnedsättning så finns det möjlighet att få en hörslinga som fungerar som samtalsförstärkare vid möten, intervjuer eller enkla samtal över lunchbordet.

Har du en kombinerad syn- och hörselnedsättning och jobbar med administration och mycket med dator så finns det möjlighet till hjälpmedel som förstoringsprogram, talsyntes och punktdisplay.

Exempel på vanliga hjälpmedel

  • hörslinga
  • punktdisplay
  • bildtelefon
  • samtalsförstärkare
  • passagelarm

Källa: Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen